Linja-autoilua 1920-luvulla

Vakka-Suomi oli maantieliikenteen kehityksen etulinjassa. Suomen ensimmäinen matkustajaliikenteeseen tarkoitettu linja-auto hankittiin Uuteenkaupunkiin vuonna 1905.

Pyhärannan linja-autoliikenne alkoi 1920 -luvun alussa. Uranuurtajana oli Daniel Sjöroos (1876-1929) reitillä Valkmaa-Rauma. Kuvassa hänen ”kakkosautonsa”, jonka edessä pojat Einari (1907-1947) ja Aarne (1901-1976). Kuljettajien uniformuun kuuluivat koppalakki ja pitkävartiset nahkasaappaat. Ne olivat virka-asuna pitkälle 1970- luvulle asti, jolloin modernisaatio teki niistä lopun. Mielenkiintoista on havaita autoon liittyvät vanhaan sääty-yhteiskuntaan viittaavat herrasväelle kuuluneet prameat koristeaiheet, kuten ikkunoiden salusiinit jne.

Kuvan autoon tuli ensimmäiseksi kuljettajaksi Vihtori Laaksonen eli ”Laaksose Viku” (1902-1978), Hinnerjoelta. Hän siirtyi vuonna 1932 perustettuun Pyhärannan Linja-auto Oy:öön, jota hän palveli eläkkeelle siirtymiseensä asti. On kerrottu, että Sjöroosin oli pakko luovuttaa kuskin hommat palkkamiehelle, jotta pysyttiin aikataulussa. Sjöroosin aikana kun saatettiin laittaa pullo kiertämään, sen jälkeen kun esimerkiksi oli ”klaarattu kunnialla Hirsipuun ahde alas ja Ottilan ahde ylös”. Joskus kävi niinkin, että Vilokarin maisemissa pysähdyttiin ottamaan nokkaunet, kun kuski ei tiennyt, kumpaa kahdesta päällekkäin ja ristissä olevasta tiestä piti ajaa.

Kuvan omistaa Kauko Raumonen.